Castanyeres tradicionals, rumberes i rockeres, com sempre, sou molt bona gent! I els castanyers?

Com bé sabeu, el projecte de la nostra escola té com a un dels seus principis la cerca de la complicitat de les famílies i el personal del centre en la tasca d’educar els infants, basant-se en la col·laboració i les bones relacions. Amb aquesta filosofia present, anem creant una escola acollidora i oberta a l’entorn que permet respondre als reptes que planteja l’educació del segle XXI.

En les últimes dècades la investigació educativa ha aportat un número creixent d’evidències sobre la importància que la cooperació entre família i el centre educatiu té per l’èxit escolar. No obstant, molts d’aquests treballs aprofundeixen en la participació dels pares i mares al govern i la gestió dels centres escolars, assenyalant reiteradament que la participació activa de les famílies als Consells Escolars i les AFAs es limita a la pràctica a una proporció molt reduïda de persones.

Avui, però, volem parlar d’una dimensió concreta que pot passar com a menor però que és cabdal en el nostre centre que és la del voluntariat com a eina de la col·laboració.

En els darrers anys, nous estudis evidencien la relació de la implicació de les famílies a la vida acadèmica dels seus infants amb la motivació cap a l’aprenentatge o amb el clima de l’escola. S’ha constatat que l’alumnat amb famílies més participatives mostra un millor autoconcepte, una motivació i expectatives acadèmiques més elevades i una millor comprensió de tasques, capacitat de planificació i autoregulació, així com una actitud més positiva cap a l’escola. Només cal veure la cara d’orgull quan veuen a la seva persona de referència entrar per la porta de la classe. D’altra banda, les famílies col·laboradores coneixen millor el centre, assumeixen més responsabilitats, estan més satisfetes amb el funcionament i es mostren més confiades.

Per tots aquests motius entenem la participació com a una opció que ha de facilitar el sentiment de pertinença a l’escola respectant els diferents estils, àmbits de participació i possibilitats de dedicació.

Una de les primeres oportunitats per fer-ho, un cop els infants han començat a I3, és participar de la festa de la Castanyada. Es tracta d’una ocasió per aturar-nos en la voràgine del dia a dia per dedicar-la als infants, per conèixer les famílies de la classe dels nostres fills i filles i de la resta de classes, per sortir de la nostra zona de confort en molts casos i per regalar als infants un espectacle fet amb molt d’amor.

No ens passa per alt que la dedicació laboral no ens ho posa fàcil i que la conciliació familiar no existeix: en moltes ocasions hi ha famílies que no tenen l’opció a participar per motius laborals, de cura d’altres membres familiars, etc. Per sort, en aquesta escola podem trobar infinitat de maneres i moments per participar.

Des de la Comissió de Festes, volem agraïr a totes les dones que han reservat una estoneta de l’últim divendres d’octubre a col·laborar amb nosaltres any rere any, que s’han convertit en castanyeres tradicionals, rumberes i rockeres per una estona i que han fet possible aquesta festa tan nostra.

Només agraïm la participació a LES CASTANYERES? El cert és que ens agradaria poder dir: “gràcies castanyeres i castanyers” però sent objectives 14 participants femenines versus 3 participants masculins, (el curs passat 32 dones versus 3 homes), no ens ho permet. Sabem les respostes: serà la feina, serà la por escènica, serà que arribaré justet, serà que “per una tarda que tinc per mi a la setmana”,… res que LES CASTANYERES no hagin hagut de solucionar. 14 versus 3 o 32 versus 3 no té excusa. Com a famílies i com a centre escolar som agents de canvi social i el canvi comença nosaltres: en els models que transmeten a les nostres criatures i els valors que no evitem seguir perpetuant. Tan cru com cert.

I als nostres 3 castanyers i d’altres que han participat en cursos anteriors? Doncs els volem reconèixer el seu granet de sorra per anar avançant en el pedregós camí de la igualtat. Desitgem que la seva experiència contagiï a d’altres els propers cursos.

Castanyers, nosaltres obrim portes però la responsabilitat és vostra!

US ESPEREM A TOTES I A TOTS EL PROPER CURS!

Comissions de festes i coeducació

*Articles de referència:

Egido. I., & Bertran, M. (2017). Prácticas de colaboración familia-escuela en centros de éxito de entornos desfavorecidos. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 97-110. DOI: 10.7179/ PSRI_2017.29.07.

Fernández R.,  Cuesta M., Woitschach P., Álvarez-Díaz M., (s.f.) La implicación familiar en la educación: una herramienta de cambio. El Observarorio social. Fundació La Caixa.

2 pensaments sobre “Castanyeres tradicionals, rumberes i rockeres, com sempre, sou molt bona gent! I els castanyers?

  1. Es fantàstic que també tinguem castanyers!!! Molt bona la diversitat de castanyeres !!! Gràcies un any més!!!!

Respon a Cristina Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*
*
Website